Przejdź do głównej zawartości

Komunikacja niewerbalna podczas spotkania

Komunikacja niewerbalna to rodzaj komunikowania się bez słów, język ciała. Jest powrzechnie wykorzystywana przez każdego z nas na co dzień, często nawet bez świadomości komunikatu jaki przekazujemy w ten sposób. Polega ona na wyrażaniu emocji, myśli i intencji za pomocą postawy ciała, gestów, mimiki twarzy, czy sposobu wypowiedzi.

 

Komunikacja niewerbalna w rozmowie biznesowej


Psychologowie utrzymują, że komunikacja niewerbalna w biznesie to najsilniejsza broń negocjacyjna. Treści i słowa bywają trudne do szybkiego zweryfikowania, natomiast mowa ciała może natychmiast zdradzać prawdziwe intencje rozmówcy. Wchodząc więc do sali konferencyjnej na spotkanie warto więc znać zachowania i gesty sugerujące określone postawy, zarówno aby lepiej móc odczytywać sygnały niewerbalne płynące od rozmówcy, jak i by samemu świadomie komunikować lub maskować swoje odczucia, nastawienie, tak aby finalnie zwiększyć szansę na osiągnięcie zakładanego celu rozmowy. Prześledźmy zatem kilka podstawowych gestów, które działają na podświadomość człowieka:

– sylwetka pochylona lub zgarbiona – niedostateczna siła przebicia

– sylwetka prosta, strzelista, energiczny chód – pewność siebie

– ramiona odciągnięte ku tyłowi, zadarta głowa – poczucie wyższości

– swobodne rozsiadanie się, zakładanie nogi na nogę – lekceważenie rozmówcy

– zaciśnięte usta, ściągnięte brwi – niezadowolenie, złość

– uśmiech, utrzymywanie kontaktu wzrokowego – przyjazne usposobienie, szczerość, pewność siebie

– unikanie kontaktu wzrokowego, patrzenie w dal – brak zainteresowania lub nieszczerość

– ręce skrzyżowane na klatce piersiowej – pozycja obronna, brak chęci do negocjacji

– kiwanie i potrząsanie głową – akceptacja bądź negacja dla odbieranych treści

– gestykulacja rękoma – entuzjazm, zaangażowanie, ale też irtytacja i zdenerwowanie

Należy pamiętać, że komunikacja niewerbalna nie jest jednoznaczna - jej zrozumienie wymaga uwagi, doświadczenia, a także wiedzy o kulturach innych osób. W różnych krajach gesty, mimika twarzy czy zmiana postawy mają inne znaczenia i mogą być interpretowane w inny sposób.

 

Podobne artykuły:

Jak rozmawiać na spotkaniu z klientem


Jak prowadzić walne zebranie