Przejdź do głównej zawartości

Własne biuro, sala konferencyjna, gabinet - gdzie zorganizować rekrutację?

 

Obok wielu istotnych kwestii dotyczących rekrutacji pracownika jest jeszcze jedna o której jako pracodawcy często zapominamy - miejsce w którym spotkamy się z kandydatami. Nie zawsze bowiem własne biuro będzie najlepszym wyborem. Dziś o tym, gdzie organizować spotkania rekrutacyjne.



Sala do wynajęcia na rekrutacje w Warszawie



Żadna rozwijająca się firma nie obędzie się bez rekrutacji nowych pracowników. Mając sprecyzowane wymagania co do przyszłego pracownika rozpoczynamy proces rekrutacji. Po pierwszym etapie ogłoszeń i wstępnych rozmów telefonicznych przychodzi moment zaproszenia wybranych kandydatów na spotkanie do firmy. No właśnie, czy na pewno do firmy? Jak mówi znane porzekadło pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz - również na kandydacie - w procesie rekrutacji odgrywa ono znaczną rolę. To od tego pierwszego spotkania, od zachowania oraz przygotowania rekrutera, ale też od miejsca i atmosfery spotkania zależy, jakie zdanie o firmie wyrobi sobie kandydat i czy będzie chciał kontynuować swój udział w rekrutacji. Jest to tzw Candidate Experience. Zastanówmy się zatem czym powinno się charakteryzować miejsce w którym przeprowadzimy rozmowę rekrutacyjną. Na pierwszym miejscu postawiłbym standard i prestiż zgodny z wizerunkiem firmy, a tuż za nim, niezwykle ważne, zapewnienie poufności spotkania. Przeprowadzając rekrutację we własnej siedzibie pierwszy warunek zwykle spełnimy w sposób naturalny, chociaż łatwo wyobrazić sobie przynajmniej dwie sytuacje kiedy nie będzie to możliwe: rekrutację przeprowadzamy poza miastem swojej siedziby, nie mamy własnego biura gdyż opieramy się głównie na pracy zdalnej i do takiej rekrutujemy. Znacznie trudniej spełnić warunek zapewnienia poufności. Nie każda firma, szczególnie mniejsza, dysponować będzie odrębnym pomieszczeniem o odpowiednim standardzie i izolacji akustycznej potrzebnej podczas rozmowy rekrutacyjnej, które mogłoby pełnić rolę pokoju spotkań przez kilka godzin, a czasem nawet kilka dni. Poufność rekrutacji ma też szersze znaczenie poza prywatnością treści rozmowy - nierzadko występuje potrzeba zachowania tajemnicy co do samego faktu rekrutacji, szczególnie jeśli dotyczy to zmiany na obsadzonym dotąd stanowisku. Zatem podsumujmy:

Kiedy potrzebujemy zewnętrznego, wynajętego miejsca na rekrutację

  • nie mamy własnej siedziby w mieście rekrutacji,
  • nie mamy w firmie pokoju czy sali spotkań zapewniającej dostateczny poziom izolacji akustycznej podczas rozmowy rekrutacyjnej,
  • prowadzimy działalność online lub w terenie i w ogóle nie posiadamy własnego biura,
  • aktualny standard własnego biura odbiega od budowanego wizerunku firmy,
  • musimy zachować poufność samego procesu rekrutacji.

Jeśli wiemy już, że rozmowy rekrutacyjne musimy przeprowadzić poza swoją firmą pozostaje wybranie odpowiedniego miejsca. Podobnie jak przy negocjacji B2B lepiej nie przeprowadzać takiego spotkania w kawiarni lub innym miejscu publicznym. Na szczęście mamy do dyspozycji szeroką ofertę wynajmu sal spotkań i sal konferencyjnych różnego typu i charakteru. Wybór powinniśmy dostosować do omawianych na wstępie zasadniczych wymagań, czyli standard miejsca rekrutacji musi korespondować z wizerunkiem naszej firmy a sama sala zapewniać wymóg prywatności i poufności rozmów rekrutacyjnych. Wynajmując salę na cel rozmów rekrutacyjnych możemy mieć wpływ na jeszcze klika innych elementów, wprawdzie nie kluczowych ale pomagających w budowaniu wizerunku własnej firmy. 

Podsumujmy zatem cechy miejsca spotkań rekrutacyjnych:

  • lokalizacja z bardzo dobrym dojazdem zarówno zbiorowym jak i prywatnym,
  • godny standard zarówno budynku, wejścia jak i samego lokalu w którym przeprowadzana będzie rozmowa,
  • strefa recepcyjna z obsługą i miejscem pełniącym rolę poczekalni tak by osoba przybyła na rekrutację nieco wcześniej mogła zaczekać na spotkanie,
  • sala zapewniająca spokój i poufność - w pełni wydzielona akustycznie i wizualnie,
  • neutralny wystrój.

Podobny temat poufnych spotkań tyle, że dotyczący spotkań prawnika z klientami poruszałem we wpisie Gdzie zorganizować spotkanie prawnika 

W tych artykule skupiłem się na charakterystyce miejsca dla przeprowadzenia rozmów rekrutacyjnych. Najważniejsza w procesie rekrutacji jest jednak sama rozmowa i przygotowania rekrutera, jego wiedza o kandydacie, jasno zdefiniowane potrzeby firmy, umiejętność poprowadzenia rozmowy i mogących pojawić się negocjacji wynagrodzenia. Tę tematykę świetnie omawiają inne serwisy, na przykład polecam rozmowę  Jak przeprowadzić rozmowę rekrutacyjną.